Is jouw bar, café of restaurant al een lokale hotspot? Is het een fijne plek waar de lokale bevolking graag verblijft? Ontmoeten ze hier ook regelmatig hun vrienden en kijken ze ernaar uit om er steeds weer terug te komen?

Zodra een klant op jouw etablissement verliefd wordt, dan blijven ze deze meestal jarenlang trouw. En soms zelfs voor het leven. Maar ze moeten jou wel eerst kunnen vinden en dat is waar marketing van pas komt. Lees hieronder enkele tips hoe ook jouw zaak een hotspot wordt!

Gebruik social media

Twitter, Facebook en andere social media sites zijn enkele van de beste manieren om je horecabedrijf goedkoop en gemakkelijk te promoten. En hier zelfs een geheel eigen community te creëren. Van social media gebruik maken om te communiceren is een geweldige manier om klanten te laten zien dat jij om hen geeft. Waardoor ze ook het gevoel krijgen dat ze deel van je zaak uitmaken.

Maak van je restaurant of bar ook een Instagram hotspot. Je hebt waarschijnlijk wel eens vrienden of vriendinnen van je gezien die zich bij hun favoriete bar op Facebook ‘inchecken’ of het restaurant waar ze lunchen op Instagram te ‘taggen’.

Bezoekers aanmoedigen om jou in hun posts op social media te taggen is een geweldige manier om nog meer potentiële klanten te bereiken. Dit omdat iedereen op de vriendenlijst dit bericht ook zal zien.

Maak een unieke website voor je café of restaurant

Volgens een recent onderzoek zegt bijna een kwart van de consumenten dat ze geen restaurant zullen bezoeken als het geen website met een menu heeft. Zo kun je dus een hoop potentiële klanten aan andere lokale restaurants verliezen. Voordat ze zonder meer ooit bij jou binnen zijn geweest.

Het fijne aan je eigen website is dat je het kunt ontwerpen zoals jij dat maar wilt. Dit met jouw eigen kleuren, lettertypen, content en uiteraard je bedrijfslogo. Zie het maar als je eigen online etalage. Zo moet het voor klanten ook gemakkelijk te herkennen zijn zodra ze er ‘langslopen’.

En door een menu voor jouw maaltijden of drankjes op je website op te nemen, kunnen de klanten vooraf al zien wat jij aanbiedt. Voeg ook zeker foto’s van je etablissement toe. Dit bij voorkeur van een drukke avond wanneer jouw team en je klanten het behoorlijk naar hun zin hebben. Zo kunnen de nieuwe klanten de sfeer immers al behoorlijk proeven.

Je kunt je klanten ook aanmoedigen om terug te blijven komen door al jouw laatste aanbiedingen en mogelijk aankomende evenementen op jouw nieuwspagina te plaatsen. Of via een boekingstool online reserveringen mogelijk te maken.

Adverteer via Facebook en de bedrijfsauto’s

Het verspreiden van advertenties is een belangrijk onderdeel om je bedrijf overeind te houden. Het adverteren op Facebook kan je niet alleen helpen meer volgers te krijgen. Maar je kunt zo ook meer telefoontjes krijgen, of personen naar je website doorverwijzen.

Autoreclame is daarnaast een unieke manier om tijdens het rondrijden of bezorgen van maaltijden je zaak te promoten. Als je autostickers zeer creatief zijn en een sterke boodschap uitdragen, dan zullen ze zeker de aandacht van het publiek opeisen.

Social media kan bovendien van alles viraal maken. Als een bedrijfsauto met een bericht echt grappig of indrukwekkend is, dan zal men het zonder aarzeling delen. Een grappige of creatieve boodschap heeft zonder meer een groot potentieel om viraal te gaan.

Biedt vouchers en andere promoties aan

Kortingen zijn altijd een goede manier om nieuwe gasten aan te trekken en om je vaste klanten geïnteresseerd te houden. De goede oude cadeaubon of online couponcode raakt nooit uit de mode.

In tegenstelling tot wat veel mensen aanvankelijk denken, zijn food influencers niet altijd beroemde personen. Kijk alleen maar eens naar de Tik Tok evolutie met meer dan 15 miljard voedsel posts! Er zijn hier nu steeds meer berichtjes over eten en drinken te zien. Dit allemaal van onbekende consumenten die wereldwijd zelfs steeds meer bovenaan de trendlijst komen te staan.

Verzin dus van alles om jouw unieke café, bar of restaurant onder de digitale aandacht te brengen. Er zijn zeker voldoende mogelijkheden om van jouw zaak een ultieme hotspot te maken.